I årevis har softwarefirmaer brokket sig over, at folk kopiere deres spil og software, men i virkeligheden har de ødelagt det for dem selv, mener jeg, de bliver mere og mere bange for at software kan kopieres uendeligt forholdvist billigt over internettet, så i stedet for at udnytte chancen, så beskytter de deres software til ukendelighed, faktisk så meget at den version man downloader ‘muligvis’ ulovligt er bedre end den man får i butikken.
Hvorfor kan jeg ikke købe et spil online? Der er ingen grund til, at jeg ikke skulle kunne det?
Spillet har en ’loader’, som tjekker din licens online hver gang du starter spillet, uden en internet forbindelse virker spillet ikke, heller ikke single-player offline delen, Spillet var på piratebay.org dage før den officielle udgivelsesdag, og hacket kom også før den officielle udgivelsesdag.
Det er i hvert fald ikke dem, der downloadede en version fra piratebay.org, de har en version som virker alle steder, i toget, på vej til arbejde, eller hos dine forældre, der ikke har trådløst netværk.
De uddanner da folk? Softwarehacking har oprindeligt ikke noget med ulovlig aktivitet, at gøre, ordet betyder, at ændre funktioner, ubisoft har sikkert uddannet mange hackere, om ikke bare, at have inspireret nogle af dem, til at gøre deres koder bedre og mere brugervenlige.
assassins creed 2 er et ødelagt spil, dem som downloader spillet uden at have købt en licens, får et bedre spil end de tabere, der købte det! Man burde købe den rigtige version, også downloade en hacket version som man kan bruge.
Kom nu igang, det kan da ikke være svært at lave en steam-efterligning.
Appstores er der hvor der er penge? Der er en grund til at nærmest alle software udviklere ser på eller udvikler programmer til iPhone* ifølge apple, det er her pengene er, der er mange små ‘engangsbrug’ programmer der tjener gode penge, de store har også taget Apple-AppStore til sig, gameloft der laver spil som fx Worms, har stor succes med deres spil, de sælger gamle spil til iPhonen.
Steam? ja, det kommer til mac snart.
Men hvad har Steam gjort? Steam har givet os et simplet interface, hvor man kan finde spiltitler fra nærmest alle udviklere i dag, en slags gamesstore for pc’er.
Da Steam startede tvang de alle counter-strike 1.6 spillerne til, at bruge det nye system, på det tidspunkt havde Valve, dem bag Steam, verdens mest spillede spil og de udnyttede det, alle var sure over, at de nu skulle igennem et software for at starte deres counter styrke, men det gav en mega kunde gruppe, som nu er glade, forholdsvist glad. Jeg har på fornemmelsen at de vil have et endnu større indtryk på mac samfundet, fordi vi ikke har noget andet.
Software kan kopieres i uendelig eksemplare og distrubueret forholdvis billigt over internettet, i hvert fald i forhold til den trationelle model: DVD-bræning – Fragt til mellem-led – fragt til forbrugere.
Hvorfor kan jeg ikke downloade de store spiltitler til min iMac? Kan Microsoft og EAgames, ikke lide penge?
Der er endnu ikke en rigtig app store til hverken pc eller mac, en forretningsmulighed? ja, det tror jeg nok forresten har Linux en!
Software firma’er, tag jer sammen, gør jeres arbejde bedre.