Jeg har været så heldig at få lov til at låne sådan en bil her, for at teste den.
Opel Adam er hvad Fiat 500 var for Fiat, det er meningen at Adam skal gøre Opel ung igen, så det ikke kun er vores forældre som kan huske dem, pudsigt nok er Opel Adam også en direkte konkurrent til Fiat 500.
Her er lidt om hvad jeg synes.
Den version jeg låner her hedder ADAM jam, det er den billigeste med en startpris på 149.990, denne version har lidt ekstra udstyr, og lidt detaljer, som gør den dyrere.
Udstyr
Ekstra udstyr var fx en ekstra “city-driving” knap, som giver løsere styrning når man trykker knappen ned – det betyder ikke så meget, men det andet ekstra udstyr betyder noget mere. De ting jeg vil fremhæve er: Fartpilot, Boardcomputer, Aircondition, Læderrat, 7” touch farveskærm med radio, aux-in, Bluetooth®, USB-stik til din smartphone – 5 højttalere.
Læderrat, Fartpilot, Boardcomputer osv. er jeg ligeglad med, det fungere fint, men det er ikke noget som hverken gør en bil bedre eller dårligere.
Skærmen er til gengæld en anden snak, jeg ved godt at en 7″ touch skærm i en bil, helt sikkert koste en masse, som jeg ikke havde være villig til at betale selv – hvis jeg fik muligheden, men det gør en forskel, når min iPhone 5 kan tilslutte sig med bluetooth, USB eller AUX, og alle delene virkede – bare sådan uden lige, man kan både styre sin musik fra skærmen, rattet eller telefonen og det er over både bluetooth eller kabel – Det er sejt! højtalerne i denne bil var også fine, ikke perfekte, men fine til hvad de skal kunne, jeg ved ikke om de var opgraderet(7 af dem) eller standart højtalere(5 af dem).
Design
Der kommer aldrig en 4 dørs, billigere, kedeligere, større og mere praktisk version af Opel Adam, fordi så er hele idéen død, det er meningen at den skal være “fuck the establishment”, så Opel kan komme ud til en yngre målgruppe.
Kvalitet
Motor
Hvis du skal overhæle en anden bil, skal du bruge meget plads, mest fordi motoren i forvejen kæmper ved normale hastigheder, men også fordi den har et underligt moment som ligger imellem 3000-4000rpm, efter det dør den og der sker ikke rigtig mere, på samme måde er der heller ikke det store power før de 3000 rpm – jeg havde helt 100% valgt den store 100hk version, den har nok, nok kraft.
Tænk over det. For 20% ekstra penge (180.000kr), får du over 40% ekstra hestekrafter. Jeg kan fortælle dig at på motor vejen ville du sætte pris på den ekstra 40% power.
Køreegenskaber & Komfort
Som skrevet er bilen meget lille, kun 3,7m lang fra spids til spids og den vejer under 1100kg, så den er meget let at komme rundt i, hjulene sidder helt ud til hjørnerne, hvilket gør den i hvert fald føles mindre at bakse rundt med.
Jeg er imponeret, den køre som en drøm, man kan fint ligge den hårdt i et sving, uden at noget ryster eller man føler sig usikker, både kobling og de andre pedaler er gode at bruge og gear systemet virker også overbevisende.
Jeg kan godt lide undervognen, den er ikke hård men passer godt til hvad bilen i virkeligheden skal bruges til, nemlig almindelig kørsel på dårlige veje – den hænger ligt i sving, men det må man leve med, når man vælger en komfortabel undervogn.
Rattet er blødt, hvilket nok er sådan de fleste kan lide det, jeg kan ikke, jeg ville gerne have noget mere feedback, så man kunne mærke hvad der sker med forhjulene. City-knappen gør alt blødere, og derfor dårligere.
Video
http://www.youtube.com/watch?v=t_1kAGkzENU
Konklusion
Jeg kan godt lide denne bil, den er sjov at køre og ser godt ud. Hvad mere skal en bil kunne? Fuck om der er plads til børnene bag i.
Flere hestekrafter ville være at fortrække.
Jeg ved ikke nok om alternativerne til at kunne anbefale den, men du er havnet her, så jeg tænker at du gør.