En bil er ikke bare en bil mere, en bil er en statement, i gamle dage var en hurtig bil hurtig, en rummelig bil rummelig og en sikker luksus sedan sikker. Nu handler det mere om image, en Fiat 500 kan være sporty, selv om den intet med bil sport har at gøre, en Mercedes S500 er en stor næsten 3 tons tung grøn bil og nogen af de billigeste japanske og sydkoreanske biler er også de sikreste.
Jeg er ikke sikker på det er en god ting, det handler mere om branding penge end hvordan bileren faktisk er. Jeg kan godt lide at tænke at folk ikke er så overfladiske som branding forsøger at gøre dem til – altså køber man en bil fordi man synes kan lide den, ikke at man kan lide hvordan man ser ud i den. Jeg ved godt at jeg nok tager fejl, fordi der bliver godt nok solgt mange smartbiler, og de er hverken praktiske, økonomiske, hurtige eller billige også køre ingen af dem godt :)
Jeg har tidligere skrevet om Mercedes og deres nye A klasse, det er en udbredt livsstils bil, Mercedes har ikke rigtigt lavet selve bilen bedre, mere sikker, hurtigere eller noget andet – de har bare omformet designet lidt, givet den nogen hårdere linjer også offret mange penge på en kæmpe branding kampagne til den. Før var A klassen lidt at en joke, fordi den ikke var pæn og havde det med at vælte – nu er den hyper moderne og appelere til unge “go-getters” og trendsætters. Da jeg testede Opel adam var det det samme, en fin bil, men Opel var åbentlyst trætte af deres gamle publikum og ville have nogen yngre købere – det er da også fint, men så er prisen nok en af de letteste steder at sætte ind, og her var Opel adam spækket med dyrt ekstraudstyr som sikkert gav en ung følelse men også gjorde bilen alt for dyr.
En nordisk design webshop er gået hele vejen, de har slettet det der kedelige med at lave bilen og bare lavet livsstilen bag. Jeg fandt denne video om deres livsstilsbil på Zalando.dk. Videoen har mest af alt med image at gøre.