Anmeldelse
Jeg har anmeldt en række af disse kamera før, og et par fra Sony før, dette kamera tegner godt, da det er let og småt af have med, men stadig har det bedste fra de store fullframe DSLR kamera. Du får den ekstreme lysfølsomhed der følger med i næsten alle fullframe kamera, men i et kamera fylder ikke mere end et stort kompakt kamera. Jeg skriver kun Leica en gang i denne anmeldelse, dvs forsøger, Sony A7 er en Leica i forklædning, også med et noget billigere prisskilt.
Jeg glæder mig til at teste det, og se om det lever op til alle de forventninger jeg har til et så lille fullframe kamera :)
Byggekvalitet
Design
Designet er meget tæt på Sony RX1 og Sony Nex 3n, som jeg tidligere har testet, kameraet er ca. samme størrelse, det er lidt mindre end RX1 men lidt større end Nex 3 – størrelsen er meget god, det er utroligt at man kan smække et helt fullframe kamera ind i en så lille skald, uden der mangler noget.
Jeg mangler lidt at holde fast i, kameraet højre hånd grip er lidt for lille, men det virker fint, og jeg har endnu ikke tabt kameraet eller smidt det væk :)
Vægten er fint fordelt i kameraet med den standart linse jeg fik med, men jeg er bange for at hvis du får en større linse (og det skal du), så bliver tyngdepunktet flyttet fra kameraet ud til linsen, men det er et meget lille problem, når man tænker på at det er fordi kameraet er så lille.
Sony A7 er ikke et DSLR, fordi et DSLR skal spejle lyset op i en Optisk viewfinder, så du ser billedet i viewfinder hullet. Sony A7 er et helt normalt digital kamera, lyset bliver altid sendt direkte ind til sensoren, hvor der enten bliver taget billeder eller det bliver lavet digitalt så du kan se det i enten viewfinderen eller på skærmen. Sony A7 er altså ikke et DSLR, men de forsøger lidt at lade som om ved at have lavet en viewfinder, som dem man finder på DSLR kamera.
Viewfinderen er helt fin, som sagt, men den har lidt problemer om natten, her er det som sagt sensoren som levere billedet, og hvis ikke der kommer nok lys ind ved 1/30 sek, ISO max og F-værdi max kan sensoren selvfølgelig ikke vise mere lys. Når man bruge et DSLR, så er det dine øjne som sætter begrænsningen, da lyset bliver sendt direkte til dig øje, og dit øje er altid bedre end en sensor og en computer.
Sony A7 har 3 vælger-hjul, det er sådan nogen man bruger til hurtigt at strue op for ISO, lukke tiden eller linse åbningen – det er super godt, når man står et sted og skal bruge bare lidt mere lys, det er rart at man ikke skal ind i en eller anden menu for at sætte på det. Alle pro kamera har et hjul til både lukketid, linse åbningen og ISO værdi, det er simpelhen fordi det er lettere og hurtigere sådan.
Sony A7 har ud over de 3 hjul, som er godt placeret også et hjul til eksponeringskompensation, det er et langt ord, det er den hvor du sætter om dine billeder skal være lidt overbelyste eller underbelyste, altså fra -3 til +3 – den er super fedt, fordi så kan man sætte sine ellers automatiske kamera programmer til at gøre lige hvad du vil.
Skærmen kan vippe, det er da meget fint. Den er fin hvis du skal tage billeder nede fra, hvorfor end du ville det ;), men den kan ikke meget andet, jeg kan bedre lide vippe skærmene som kan vises begge veje, og bedre endnu dem som kan ses forfra, men det er nok bare fordi jeg optager video af mig selv en gang imellem og ikke er særlig høj.
Autofokus
Fokuset er hurtigt og for det meste rammer det også rigtigt, det er i sær godt til at fange ansigter, og man kan indstille det som man vil have det, altså hvor det skal lede efter fokus, i forskellige zoner, og man kan selvfølgelig gøre som jeg gør, fokusere i midten af kameraet også trykke billedet på plads med jeg holder fokuset fast med et halvt tryk på shutter knappen.
Sports skyderi, det er nok hvad Sony havde tænkt sig med dette kamera, da det er det mest sports forkuseret af de 3 i Sony A7 serien, det tager 5 billeder hver sekund, og der er rigeligt med buffer. 5 billeder i sekundet er ikke meget, men i denne klasse er det klasse ledende, men det er nok mest fordi der ikke rigtigt er andre som kan lave små fullframe kameraer.
Billedkvalitet
Men der er jo også et Sony A7r, det er storebroren og Sony, selvfølgelig, vil ikke have et lille bror slår det andet, så derfor er A7 højst sandsynligt blevet holdt tilbage, forskellen på de 2 kamera, kun, at Sony A7 har en 24 MP sensor imens A7r har en 36MP sensor, Sony A7 har et “optical low-pass filter” imens A7r ikke har også har A7 et bedre autofokus system end a7r.
Jeg føler at de har holdt lidt tilbage, fx burde Sony A7 have bedre ISO følsomhed, det er ok at deres større A7r kun har ISO op til 25600, da sensoren er på hele 36mp, men mit 6d har kun 4 MP mindre, men til gengæld tager den ISO op til 102.400, det er 4x så meget. Hvis Sony ikke havde lavet Sony A7r, havde Sony A7 også kunne klare ISO op til 102.400.
Jeg må hellere forklare hvad et “optical low-pass filter” er og hvorfor det gør en forskel. Et optical low-pass filter er noget behandlet glas som sidder foran din sensor, og ændre på lyset, man bruger optical low-pass filter fordi hvis man ikke bruger den, kan man få problemer med lige linjer i billeder.
jeg foretrækker et kamera uden, andre foretrækker et med optical low-pass filter, Mit Canon 6d har ikke, et Sony A7 har mens storebroren A7r ikke har.
Til natur videoer eller billeder bruger man som regel kun kamera uden optical low-pass filter, fordi der i naturen ikke er lige linjer, og derfor behøver man det ikke.
Sony 28-70 3.5-5.6 OSS linse
Linsen er ikke særlig god, jeg kan virkelig ikke lide den, jeg tror lidt den har ødelagt dette kamera for mig.
Sony 28-70mm 3.5-5.6 OSS er ikke særlig skarp, heller ikke selv om man rammer dens maks skarphed ved ca. f8, ud over ikke at være særlig skarp, så er den meget mindre skarp i kanten af linsen.
Ude af fokus områder er pæne, hvis de er bag dit fokus område, men hvis de er foran, får du en eller anden nervøs bobbel effekt, som slet ikke er rar at se på.
Sony 28-70mm 3.5-5.6 OSS er selvfølgelig ikke særlig lysfølsom, det er hvad f/3.5-5.6 står for, lysstyrken er også variable, så billedet bliver mørkere når du zoomer(næsten 2x), dette er helt normalt i billige linser, og jeg brokker mig kun fordi jeg er forkælet.
Dette kamera ville være 100x bedre med en fast 35mm eller 55mm linse, alt efter hvor tæt du tør komme, disse linser er også lavet af Carl Zeiss, hvis du køber dette kamera eller et A7r eller A7s, så skal du også have en tilsvaende linse, det er bare med i prisen.
Hvis du er tilfreds med denne Sony 28-70mm 3.5-5.6 OSS linse, er et Sony A7 ikke noget for dig. Køb et noget billigere Canon 100D eller et Sony NEX 3 i stedet for.
Video
Jeg har ikke testet video på kameraet, men jeg vil henvise dig til mine anmeldelser af Nex 3 og RX1, her fortæller jeg om hvorfor jeg ikke kan lide det format Sony bruger til deres video format, AVCHD, det er klodset og irriterende også falder det fra hinanden når du skal redigere det.
Sony har dog gjort noget meget interessant ved dette kamera, der er 2 lyd porte i det, det er meget sejt, det betyder at du både kan sætte en ekstern mikrofon på kameraet samtidig kan høre hvad den optager, dette gør man, så man ikke bliver overrasket når man kommer hjem og ikke kan bruge lyden til noget, fx fordi air condisionen’en lammer, skuespilleren laver en lyd med sin hæle, en i et andet rum klapper eller noget 8. Lyd er meget kompliceret og vi er heldige den dag en mikrofon kan det samme som vore øre.
Wifi
Sony A7 imod Canon EOS 6d
Her har jeg sat Sony A7 op imod mit eget Canon EOS 6D, de 2 kameraer er meget ens på mange måder, de er begge fullframe kamera, Canon 6d har en 20 MP sensor mens Sony’s A7 har en 24 MP sensor. Der er til gengæld meget forskel på linserne, den Canon linse jeg har på er en af de bedste man kan købe en Tamron 24-70 2.8 VC mens jeg kun har fået en dårlig standart linse med til Sony’et. Du kan også se at Canon’s billeder er lidt skarpere og de er også 24mm imod Sony’et som har 28mm. (det er også interessant, så kan du se hvor meget de 4mm gør:) )
Jeg synes farverne er lidt anderledes på Sony A7, ikke bedre eller dårligere bare anderledes – begge kamera er sat til samme hvidbalance- der er også flere detaljer i billedet på Canon’s 6d.
Alle indstillinger er ens, kameraet har selv fået lov til at indstille lukke tiden, men f-værdien er sat til f/7.1 på Sony’s og f/5.6 på canons, begge iso værdien er 160. Jeg valgte forskellige f-værdier for at forsøge at gøre skarpheden forskellen mindre. Jo højere f-værdi jo mere er i fokus og det er også her man skær kanterne af linsen, det er her en linse er dårligst. Det virkede ikke rigtigt, men hvis jeg havde valgt f5.6 på Sony a7 også, skulle den være dårligere.
Konklusion
Men hvorfor ikke købe et Sony A7r i stedet for, det har samme formfaktor som dette, men har meget bedre billedekvalitet, sensoren er den samme som sidder i Nikon’s D800, et kamera som ikke bare har fået rigtigt gode anmeldelser, men nok har den bedste billedekvalitet du kan købe, da det udkom blev det hurtigt slået fast at det var for let at sammenligne D800 med canon’s og sonys andre dslr kamera, i test blev det sammenlignet med de bedste fra Phase One og hasselblad, det er altså kamera til 260.000kr og med over den dobbelt størrelse sensor.
Giv lidt mere og køb et Sony A7r med en ordentlig linse, så er vi også et godt stykke over 20.000kr.
Stjerner: 4 ud af 5
4
forsejt.dk