Det er første gang jeg anmelder noget så ukonkret som en kamera linse, så jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal gribe det an, men nu forsøger jeg, det kan være der kommer noget godt ud af det.
Jeg blev for et par måneder kontaktet af Tamron, fordi de ville have mig til at anmelde deres Tamron 18-270mm f3.5-5.6 linse – der er et problem med det :) Fordi mit kamera er et Fullframe(Det handler om størrelsen på Sensoren) og linsen er lavet til den mindre Cropsensor, også kaldt APS-C sensor(den er ca. halvt så stor som Fuldframe(864mm2 imod 329mm2), og derfor giver den nogen gode sorte kanter på mit kamera.
Jeg gik videre med det og fik dem til at indvilde i at jeg testede deres nye 24-70mm f/2.8 VC linse i stedet for, den passer på mit kamera. Jeg skal lige sige at Tamron betalte en del af linsen.
Først vil jeg lige fortælle hvad sådan en linse skal bruges til og hvorfor jeg skifter min udemærkede 24-105mm f4 ud med denne.
Linser har et mm tal, det handler om hvor meget billedet bliver komprimeret eller struket ud, hvis en linse er 50mm, hverken komprimere eller strækker den billedet, det er det billed vi ser med vores øjne, alt under er det man kalder vidvinkel, altså kommer der mere ind på billedet end hvad er naturligt og alt over 50mm er zoom, altså kommer der mindre ind på billedet end hvad der er naturligt.
En 24-70mm er sådan en linse det er meningen man skal bruge til lidt af hvert, 70mm er en perfekt længte til portræt og 24 er bredt nok til det meste – derfor er 24-70mm en god allaround linse, det er også hvad jeg skal bruge den til, jeg har tidligere haft Canons 24-105 f4 IS som standart linse, det er en lidt mindre og lidt billigere linse, som levere et godt og jævnt billed, hvad end man bruger den til. Men jeg Har nogen problemer med den. Jeg synes ikke den er skarp nok, med mindre man sætter den op til F8, også er den dejlige small dybde fokuset væk, som jeg godt kan lide, derfor skal jeg bruge en skarpere linse til produkt fotoer. Jeg har også haft problemer med at den ikke tager nok lys ind, et par gange så mere lys er også at foretrække.
Angående F-værdien, den beskriver hvor meget lys der kommer igennem linsen, jo lavere tal, jo mere lys altså skal linsen bruger mindre lys, for at tage billeder, mere lys betyder også at fokus området bliver smallere, altså bliver det du tager billeder af separeret mere fra baggrunden. F/2.8 og F/4 lyder måske ikke så forskellet;) Pga. den måde systemet virker på, betyder det nøjagtigt dobbelt så meget lys, altså kan man tage billeder med 1/100 del sekund i stedet for 1/50 del sekund. Det gør en forskel.
24-70mm er som sagt en meget populær størrelse, det er altid den fotografer bruger i studier, derfor bliver der også lavet en masse af dem, næsten alle linse firmaer laver dem, men det betyder ikke at de er ens. Canon har lige udgivet en ny, de havde også en gammel, begge i den professionelle L serie, også har de deres normale Kit-linse som hedder 24-105 (også i L serien). Den nye 24-70mm 2.8L koster 16.000kr, og er meget skarp, ifølge DXOMark har den en skarphed på 15P-Mpix, hvad end det betyder er det en af de skarpeste linser man kan købe, uanset kamera mærke eller noget andet. Jeg ville have valgt en af de 2 seje 24-70mm hvis ikke det var fordi ingen af dem har stabilisering, det er et ‘must’ for videooptagelse.
Så Canon laver seje professionelle linser i 24-70mm længden, men de mangler stabilisering. Det er her Tamron kommer ind, de er kendt for at lave billige Super zoom linser, hvor pris og ikke ydeevne er i fokus, men denne gang er forskelligt, fordi Tamron har lavet noget ganske særligt. Deres nye Tamron 24-70mm f2.8 VC er ligeså skarp som Canon’s dyreste 24-70, 15P-Mpix, tager lidt mere lys ind, lavere mindre fejl på alle kanter, også ja, har den stabilisering. Fik jeg sagt at den koster ca. halvdelen af Canon’s?
Det er lidt af en revolition at et 3. parts firma, som er kendt for at lave billige linser, laver en som er bedre en Canon’s bedste.
Video:
Er optaget med Tamron 24-70 2.8VC og en Samyang 14mm 2.8, forskellen er tydelig, tjek det fede billed ud, du kan se alle detaljer og der er rigeligt med kontrast og farver.
Anmeldelsen:
Jeg tænkte jeg ville forsøge at vise hvor skarp den er. Jeg har lavet en lille billed imod min i forvejen seje 24-105mm f4L, den er ligeså bred på det bredeste sted men har lidt mere zoom med 105mm imod 70mm, derfor har jeg forsøgt at zoom ind til 70mm så godt jeg kunne for at give ca samme billed.
Jeg har taget billeder ved 70mm og F4, for at vise den smalleste fokusområde overhoved.
Canon 24-105 F4L is (ved f4 og 70mm) | Tamron 24-70 F2.8 VC (ved f4 og 70mm) |
Som du kan se er der ikke meget forskel på de 2 billeder, de er næsten identiske. Men du skulle gerne kunne se at den til højre er lidt mere skarp end den til venstre. Canon er på maks åbenhed, Tamron’en bruger kun halvdelen af front elementet, midten som er det bedste område, altså levere den også et bedre resultat. Igen, resultatet er meget tæt på hinanden. For at se forskel skal du se på blommen i fokus.
Smallere fokus område?
Jeg tænkte at jeg ville vise hvad det betyder med en mere åben linse, her er Tamron 24-70 ved både f2.8 og f4 – tjek de 2 ting i vinduet i baggrunden det er væsentlig mindre synlige ved 2.8. Kun fordi der kommer dobbelt så meget lys igennem linsen.
Tamron 24-70 F2.8 VC (ved f4 og 70mm) | Tamron 24-70 F2.8 VC (ved f2.8 og 70mm) |
Stabilisering
Stabilisering er vigtigt i video, fordi folk som laver video gerne vil have muligheden for at lave håndholdt video, uden tilskuerne brækker sig pga. rystet video:). Holdholdt Video som ikke er optaget med stabilisering er næsten umuligt at se på :)
Men fotoer bliver også bedre af det. Det er meningen at man skal kunne tage billeder med op til 4 stop længere lukketid, det er teknisk snak for at man kan sætte 4x længere lukketid på sit kamera. Man bruger som regelen for lukketid således: man tager mm man er på, i mit tilfælde 24mm og sætter et 1tal over, altså kan man have en lukketid på maks 1/25 sek(Kameraet kan ikke 1/24sek) hvis man bruger en 24mm linse. 4stop mere må betyde op til 0,6 sek lukketid, håndholdt. Det skal forsøges.
1/25sek(0stop) | 1/6 sek (2stop) | 1/3 sek (3stop) | 0,6 sek (4 stop) | |
0,8 sek (4+1/3 stop) | 1 sek (4+2/3 stop) | 1,3 sek (5 stop) | ||
Som du kan se er skudene gode op til de 4 stop, der efter er det lidt mere usikkert, 0,8sek er helt sløret mens 1sek næsten er skarpt. Det skal lige siges at jeg er godt til at holde kameraet stille og dine skud måske kommer anderledes ud. Hvis du skal tjekke efter så se på træet til venstre, det var næsten stille hele vejen – selvfølgelig betyder 1sek lukketid også at træet bevæger sig, men nogen elementer i billedet står stille selv ved den indstilling.
Er den det værd?
Jeg ved ikke om jeg synes det, min 24-105 kan 90% af det den nye kan, men koster ca. halvdelen, jeg havde nok ikke købt den, hvis det ikke var for Tamron.
Men dertil skal siges at det er vildt at Tamron laver en linse som 1. er bygget godt, 2. er ligeså skarp som den skarpeste på markedet (canon 24-70mm f/2.8 II) også også har stabilisering. Det er også uhørt at den koster ca. halvdelen af den anden linse, selv om den er bedre på alle områder, se den tekniske test her: DXOMark.
Jeg er glad for at tamron har taget sig samme og er kommet væk fra crap linserne 70-300mm, 18-200mm osv. De laver efterhånden nogen vildt seje linser, 18-270mm er måske kedelig, men den levere varen med 15x zoom, det er uhørt for DSLR linser, også til en pris af kun 3000kr?, eller deres 90mm 2.8 enten med eller uden VC som begge er super seje og super billige i forhold til alternativerne.
Stjerner:
5 ud af 5