De mest detaljerede anmeldelser i Danmark

Anmeldelse, Mobil

Nokia 808 pureview anmeldelse

Nokia har kan finde ud af at lave hardware – det er hvad gør Nokia 808 interessant, her viser Nokia at de kan finde ud af at lave kamera’ere. Nokia 808 pureview har en 41MP kamera, og den største sensor man overhoved kan få i en mobil – telefonen ligner også mere et kamera end en mobiltelefon. Jeg har bestemt mig for ikke at anmelde systemet, fordi det har jeg tævet igennem før, Nokia 808 pureview bruger Symbian, denne gang kalder de det Belle OS, som er ubrugeligt, langsomt, gammelt, bliver ikke udviklet mere og har 100vis at små fejl som gør telefonen til et mareridt, i hvert fald hvis man er van til Andorid, Windows phone eller iOS.

Jeg tager til gengæld et grundigt kig på kameraet – fordi det kommer jo nok i en Windows telefon snart :)

• Nokia 808 pureview
  • 4″ AMOLED Skærm (184ppi)
  • 360×640 opløsning
  • single core 1,3GHz (Arm 11, 512mb ram)
  • 16GB hukommelse (+microSD)
  • MicroSIM kort
  • 41Mpix, 1080p video + Xenon flash & VGA front kamera

Nokia 808 Pureview Anmeldelsen:

Byggekvaliteten og design

Telefonen er lavet af Polycabonat, som de andre Lumia mobiler, jeg holder på at det er det bedste materiale at lave telefoner i, fordi det er stærkt, bliver ikke let ridset og alle radio signalerne kan let gå igennem, hvilket giver bedre signal og hurtigere datahastigheder. Telefonen er ikke tynd, den er tyg, og har en kæmpe bule der hvor linsen på kameraet sidder, hvilket betyder at Nokia 808 ligner et kamera mere end en telefon – jeg fik min i rød, men du kan sikkert finde en anden farve, hvis du gider.

Nokia 808 pureview føles god at holde på, og det virker som om der er nogen mænd i finland har gjort hvad de kunne.  Designet ligger bestemt oppe på Lumia 800 og iPhone 5 niveau.

Jeg kan godt lide at telefonen kommer med intern hukommelse, sammen med et ekstra hukommelseskort plads, i sær når man se at Nokia 808’s billeder flyder ca. 15mb per stk. Nokia 808 kommer med 16gb og du kan få hukommelseskort som er op til 64gb også, hvilket burde være rigeligt.

Kameraet

Som sagt er det vigtige ved Nokia 808 at den har et voldsomt kamera – 41MP med en kæmpe sensor, her skriver jeg lidt om hvad det kan. først skal man lige have lidt fact på plads. Kameraet tager billeder i opløsningen 38MP, så de sidste 3MP går tabt, hvilket også er helt fint :) Billederne er i JPEG og fylder imellem 10-20mb alt efter hvad du tager billeder af, om det er sort eller hvidt osv. kameraet åbning er på f/2.4 hvilket er meget normalt i denne klasse mobil kameraer, på nær at denne sensor er mange gange større end de andres, så du får mere lys ind ved samme tal. Kameraets sensor har en følsomhed på op til ISO 1600 – det er det samme som en iPhone 4s mens iPhone 5 kan fange dobbelt så meget lys her, med ISO 3200. Alle disse tal er et udtryk for hvor meget lys som kommer igennem linsen, men de er også et udtryk for hvor stor sensoren er, hvilket gør det umuligt at sammenligne dem med andre mobil kameraer.
Nokia pureview 808 har en rigtig flash, som giver nogen meget bedre billeder end de dårlige LED flash’s – jeg nægter dog stadig at bruge flash, så det bliver der ikke noget af.

Det fede ved kameraet er at den fanger meget lys, så du kan bruge det også om aftenen – dog er det ikke helt godt nok til det meste, med mindre du er tilfreds med flade Flash billeder, så klare dette kamera sig helt ligeså godt som et hvert andet point n’ shoot kamera. Jeg har testet det til en fredagsbar og i et par andre sammenhænge – men der kommer ikke noget teknisk om billedet og farverne, fordi det ikke er vigtigt, dette kamera klare sig meget bedre end noget andet. Se billedet neden for, kameraet fanger både detaljer i baggrunden og forgrunden selv om der er meget forskel på lyset og det er uden at bruge HDR funktionen – hvilket er meget fedt.

Kameraet har også fed boké, den del af billedet som er ude af fokus, som andre mobilkamera ikke kan få, fordi de har for små sensorer. Som du kan se ser det fint ud.

Nogen problemer:

Jeg ville gerne have en manuel mode, hvor man kan indstille alt selv – men det er nok bare mig – der er en masse modes, som kan bruges – som gør det let at få kameraet til at gøre hvad du vil have den til.

Kan du huske da iPhone 3g fik funktionen, at man kunne fokusere og eksponere billeder med fingeren på skærmen? Det har Nokia 808 pureview ikke … hvilket betyder at Nokia’en ikke kan fange nogen bestemte billeder, fx se dette billed neden for. Her forsøgte jeg at tage et billed af en bygning, men fordi himlen er dominerende belyser nokia’en billedet, så det er himlen der er belyst rigtigt og ikke bygningen, man kan godt fokusere med fingeren men ikke bestemme hvad nokia’en skal belyse rigtigt – det er et problem :)

Et andet problem er mig, jeg vil gerne tage billeder ved 38MP, fordi jeg kan:) Men det er ikke meningen, åbenbart, fordi hvis du vælger 5 eller 8MP i stedet for, så får du mere lys ind, derfor en kortere lukke tid og derfor mindre rystede billeder – især om aftenen eller bare inden for – jeg har ødelagt ca. 20 billeder ved at bruge 38MP i stedet for at bruge de 5MP som jeg ved er helt fint til alt hvad jeg skal bruge. Så brug 5MP mode eller 8MP mode. Jeg vil lige give et eksempel på det – hvis man tager et billed med en lukke tid på 1/30 del sek ved 38MP, bliver det højest sandsynligt rystet, fordi folk flytter sig på den tid, men hvis man vælger 5MP i stedet, kan man få 7,6 gange mere lys ind, og derfor tage samme billed med ca. 1/230 del sek, hvilket er helt fint og får folk til at stå stille i billedet.

Jeg laver en test imod min nye iPhone 5, senere, så kan du se hvordan det faktisk ser ud. hvor jeg kommer lidt mere ned i det tekniske – men indtil videre er kameraet mega fedt, og klart det bedste du kan få på en mobiltelefon.

Skærmen

Skærmen er en AMOLED skræm på 4″, med en ringe opløsning på 360×640, jeg havde sat en bedre skærm i, som havde en opløsning som gjorde det muligt at se hvad der skete på billederne, skærmen på Nokia 808 er 0,23mp mens kameraet tager billeder med 38mp, altså er zoom forholdet ca. 165x, før man kan se de enkelte pixels.

Skærmen er lysstærk nok til, at jeg ikke lage mærke til at det var et problem, det er rart fordi AMOLED skærme som regel har problemer på dette område …

Farverne på telefonen er fede, de sorte farver er rigtig sorte og alle farver er godt illustreret, hvilket giver gode dybe billeder, kontrasten er også fin. Farverne er dog ikke rigtige på nogen måde, så du skal have billederne over på din PC, før du kan se hvordan de rigtigt ser ud.

Hvad er der inden i den?

Som sagt er det lige meget, der er ingen som køber denne telefon, som gider bruge tid på sådan noget. Alligevel kan jeg sige at telefonen har en lille processor, for lidt ram men klare sig fint trods de dårlige specs og gamle hardware – den kunne godt have brugt en quad core processor til at flytte rundt på de store billeder.

Meget lidt om Nokia Belle OS

Jeg har testet Symbian 3 før, her: Anmeldelse af Nokia n8 – anmeldelsen var ikke god, men den givet et meget god idé.

Belle OS har ikke gjort Symbian bedre, selv om det har fået nyt navn, der er ikke sket mere end noget Facebook og twitter integration.

Nokia 808 Pureview anmeldelse

Godt kamera
Ikke hurtig
Fin batteritid.
Ringe skærm.
Symbian :(
forholdvis billig ved under 3500kr uden ab.

Konklusion:

Denne telefon er til folk som er trætte af dårlige mobil kameraer. Men når det er sagt, så skulle alle holde sig fra mobilen, fordi der er ikke langt tid til at samme kamera kommer i en Windows Phone 8 telefon, hvilket er meget mere brugbart – du kan ligeså godt vente – eller købe en Lumia 920, den har ikke samme kamera, men det har også en række funktioner som gør den til et godt bud på hvad der skal ske med mobil kameraer i fremtiden.

Du kan ikke købe telefonen hos nogen selskaber, den skal købes uden abonnement. Du kan finde priserne på Nokia 808 her.

2 ud af 5 stjerner.

Jeg har forresten lånt denne telefon af Nokia.